ALT KÜLTÜR-POPÜLER KÜLTÜR SAVAŞLARI

ALT KÜLTÜR-POPÜLER KÜLTÜR SAVAŞLARI

 

Norm Ender Mekanın Sahibi ile müzik piyasasına geri döndü. İlk 10 günde 26 milyona dayanan tıklanma alarak trend videolar listesinde ilk sıraya yerleşmeyi başardı. Peki parçanın böyle bir etki yaratması neyden kaynaklanıyor ? Norm Ender kimi temsil ediyor ve onun hedef aldığı kültürün karakteristik özellikleri nedir ?

 

Çatışma aynı kültürün geleneksel biçimiyle yeni biçimleri arasında gelişiyor. Kültür taşıyıcıları kültürün hangi yöne doğru evrileceğini belirlemek istiyor. Hiphop müzik kültüründeki bu kargaşa aslında sürekli olagelen bir şey.

Bu kültürün en belirgin özelliği eski halk ozanlarının birbiriyle atışmalarına benzer bir atışma alışkanlığına sahip olması. Çatışmanın tarafları sık sık aynı kültürün taşıyıcısı da olabiliyor.

Ama buradaki çatışma orta-alt ve özellikle de alt yaş grubunun ilgi alanlarındaki evrilmeden daha doğrusu içine doğdukları koşullardan kaynaklanıyor.  Eski-yeni okul (new school-old scool) ayrımı biraz da bu temelde gelişiyor.

PARA-KADIN-UYUŞTURUCU ÜÇLEMİ

Bu üçlem Norm Ender in şarkısında hedef aldığı Amerikan tarzı hiphop kültürünün malzemeleri. Rap müziğin doğuşuna ve felsefesine ters olduğu düşünülen bu temalar artık Türkiye de de birçok repçi tarafından kullanılmakta. Para-kadın-uyuşturucu konuları sadece hiphop kültürünün değil genel olarak popüler kültürün de dinamiklerinden biri.

Gettolarda , yani şehir merkezlerinin dışında yaşayan grupların merkezden dışlanmalarına karşı geliştirdikleri bir karşı-kültür olarak kendini anlamlandıran hiphop, daha sonra bununla yetinmeyecek, zenginliğin ve savurganlığın gösterildiği bir müzikal aktarım aracına dönüşecektir.

Farklı ülkelerde farklı gelişim evreleri gösterebilse de hiphop, modern metropol yaşamına uyum sağlama noktasında kitlelerin uyum çabalarının dışavurumu olmuştur.  1970 lerden itibaren işsizlik yoksulluk ve ayrımcılık sorunlarına paralel gelişen bir altkültür hareketi idi. Ama bu yasal yollarla değil ‘orman kanunları’ (Ben Fero nun albüm adı) ile olmuştur. Yani gangsta (gangster) yaşam tarzı.

“Gangstacılık” birinin yeterince ezilmiş oluşunun başkalarını ezmesini haklılaştırmaya kadar uzanabilen bir yaşam tarzını ifade ediyor. Güçlü olmaktan başka çarenin olmadığı düşünülen bir tedirginliğin yaşam felsefesi. Doğal seleksiyonda ölüp gitme kaygısı.

İşte para-kadın-uyuşturucu denklemi de böyle bir ortamda yükselmek için her şeyin araç olarak kullanılabileceği bir yaşam tarzının sembolleri olarak bilinmektedir.

YENİ NESİL NE DİNLİYOR ?

Norm Ender şarkısında rolex-range ile simgeleşen yaşam tarzına atıf yapıyor. Türkiye de de artık ciddi bir kitle paraların savrulduğu ve lüks arabaların gösterildiği video klipleri izlenmede üst sıralara taşıyor. Toplumsal herhangi bir sorunla ilgilenmeyen bu kitlenin yaş grubu itibariyle de oldukça aşağıda olduğu söylenebilir.

Çünkü bu yaş grubunun henüz bir derdi yok. Köyden kente göç etmediler, ırkçılığa ve toplumsal dışlanmaya maruz kalmadılar,aidiyet duyguları nispeten daha zayıflamış ve tek dertleri daha fazla bedensel ve zihinsel rahatlık. Artık gençler “harmanını 10 gündür içmediği için mahvolmuş” durumda. Bakınız Mary Jane. Yani marijuana.

Yeni neslin doğal yaşam ortamı elektronizma. İhtiyaç duyulan hemen her şey elektronik. Dolayısıyla müzik ve sesler de elektronikleşti. Alıcısının neden böyle bir şeye ihtiyaç duyduğu bilinmez ama örneğin Ezhel auto-tune dediğimiz tarzla sesini mekanikleştiriyor. (Benim için de itici, duygu alamıyorum.)

ŞARKI NEDEN DİKKAT ÇEKTİ ?

Yükselen trap dalgasıyla birlikte kültürel sıkışmışlık hisseden bir kesim şarkıyı sahiplendi. Bunun içinde protest rap in dinleyici kitlesinin yanı sıra (oldschool) son dönem rap dinleyicileri de(new school) mevcut. Şarkıya ilgi gösterenlerin önemli bir kısmı zaten atışmayı (diss) yüceltenler ve kişinin lirikal kalitesinin tam da bu atışmada ortaya çıktığını düşünenler.

Burada ayrıca doğal etkileşim ortamı youtube un da katkısı büyük. Yer altı müzik (underground) popüler kültür ürünü olmama çabası üzerinden kendini tanımlıyordu ama artık bu neredeyse çok zor.

Youtube a yüklenen bir şarkı sadece 1 günde milyonlarca kişiye ulaşabiliyor. Dolayısıyla buradaki taraflaşma popülerlikle ilgili olmaktan çok alt-kültürün sahiplendiği konuların dışında kalan konuların hiphop aracılığıyla aktarılmaya çalışılıyor oluşu.

Normun şarkısı, popüler kültürün vazgeçilmez malzemesi olan lüks araba ve kadın fetişleştirmeleriyle açılıyor. Şarkının ilk yarısı konu bütünlüğü bulunmayan kısa cümlelerden ve ve bazı ironili boş konulardan yapılan kafiyelerden oluşuyor. Şarkının ikinci yarısında ise Normun kendisi ve olması gerektiğini düşündüğü hiphop tarzı gösteriliyor.

 

NORM ENDER MEKANIN SAHİBİYLE KİMLERİ HEDEF ALDI ?

Ezhel, Ben Fero, Burry Soprano, Khontkar, Ceg gibi repçiler şarkının hedefindeki isimler. Ama görünüşe göre Cash Flow, Killa Hakan ve Ceza gibi repçiler de şarkıya alınganlık göstermişler. 29 temmuz 2019 da Killa Hakan, Ceza, Ben Fero ve Ezhel aralarında bir koalisyona giderek norm endere cevap planlamışlar. Ezhel ayrıca kendi cevabını “lolo” adlı parçayla yayınladı.

Şarkıda ayrıca Elif Cemal adlı bir kişinin varlığından haberdar oluyoruz. Bu kişi, bir zamanlar Radikal gazetesinde şimdilerde ise t24 haber sitesinde yazan bir gazetecinin, Hasan Cemal in kızıymış. Şarkıda çemkirilecek bir kişi olmayı nasıl hak ettiğini bilmiyoruz ama norm enderden konunun tehdit edilmekle ilgili olduğunu öğreniyoruz. Kendisi bir organizatör firmasının sahibiymiş.

Norm gazeteye verdiği ropörtajda “artık popçular da rap yapacak” diye düşünen müzik endüstrisine dikkat çekiyor ve şarkının muhataplarının da mesajı aldıklarını düşündüğünü ifade ediyor.*

Sosyal medyadaki tepkiler de oldukça renkli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Norm Ender ropörtajı için şurdan faydalanabilirsiniz.

 

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

%d blogcu bunu beğendi: